Monday, October 4, 2010

MUslim zaman Moden... Iman..islaM still konFius..



Masih ramai orang islam yang tdak dpt membezakan dua istilah tu.. ramai yg ingat bila depa islam maksudnya depa dah beriman dengan Allah secara menyeluruh.. Tetapi hakikatnya adalah amat salah sekali.. sebab tu lah ramai mudarris berkata orang islam tidak semestinya orang beriman tetapi orang beriman adalah orang islam.
Sebab pa….


Kalau orang tu dia mengucap dua kalimah syahadah bermakna dia adlh orang islam, tetapi jika dia tidak menunaikan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang maka secara tidak langsung adakah kita dapat katakan dia termasuk dalam golongan orang yang beriman. Jawapannya, tidak sama sekali kerana nak jadi orang yang beriman ni banyak syaratnya. Saya tringat satu crita dari mudarris saya…
Ada sorang sifulan ni, dia mati. Lepas tu malaikat bawa amalan dia ke langit, apabila sampai sja kt langit yang pertama, malaikat yang jaga pintu langit tu kata x boleh lepas. Jd trgantung la amalan dia. Sorang lagi plak mati, bila amalan dia dibawa ke langit, lepas langit pertama tp tak lpas langit kedua dan begitulah seterusnya utk org2 slpas tu sampai org yg ke lapan yakni amalan dia lepas kesemua pintu langit yakni dari pertama sampai ketujuh, tp bla sampai dpn Allah, Allah x trima..
Bila kita tengok crita ni Nampak macam Allah tu kejam.. tp tu untuk org yang tak blajar..
Maksudnya.. setiap amalan kita ni, apa yang baik tu bukan dikatakan ia mengikut Al Quran dan hadis saja, tp mesti berserta ikhlas dalam diri.. tu la nak kena mengaji… sebab pa.. ilmu yang wajib keatas semua orang islam ni ada 3 semuanya. Yakni yg pertama tauhid, kedua fekah, dan yang ketiga tasauf. Sebab pa ilmu ni saling berkaitan satu sama len.

Cntohnya: sorang tu mengucap dua klimah syahadah, jd awal awal agama adalah mengenal Allah, yakni pencipta kita dan sekalian alam ini. Jd kna blajar ilmu tauhid, lpas dah knal pencipta kita, kena buat la apa yang dia suruh dan tinggal apa yang dia larang, jd kna blajar ilmu fekah pulak. Jadi sebagai umat islam, kita nak kna tau la segala hokum hakam yang berkaitan dengan hidup kiita nie.. kalu kita x tau mcm mna kita nak hidup berlandaskan syariat Allah.. So, supaya kita sentiasa ingat semua tu, kita nak kna blajar la adab2 nk jaga diri dgn belajar ilmu tasauf..

Sungguhpun kita telah mengetahui perkara tersebut tetapi bila dinamakan manusia, sememangnya dia selalu alpa dan leka dibuai kemewahan dunia..
Sebab itulah, didalam kitab alHikam dinyatakan perkara yang menjadi cabaran kepada semua manusia adalah….:
1. Makhluk
2. Dunia
3. Syaitan
4. Nafsu

Jadi, berbalik kepada apa yang dibincangkan diatas, orang islam tidak dijanjikan Allah untuk dibantu sewaktu didlam kesusahan, tetapi orang yg beriman telah dijanjikan oleh Allah.jika mereka berada di dalam kesusahan maka akan ditolongkan Allah baginya dari kesusahan itu.

Allah telah berfirman....

12. Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang mukmin dan beramal saleh ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. dan orang-orang kafir bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang. dan Jahannam adalah tempat tinggal mereka.


Dari ayat diatas, secara jelas Allah telah menyatakan orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan dimasukkan ke dalam syurga. Alllah x sbut orang islam tp orang yg beriman. Tetapi, orang yg beriman pun ada syaratnya, dia mesti beriman dan beramal soleh. Maksudnya, dia bukan hanya mahu dia sorang sja melakukan kebaikan tetapi orang yang disekelilingnya pun melakukan kebaikan. Jadi disini secara jelasnya telas dinyatakan bahawa dakwah itu bukanlah untuk orang2 yg tertentu ja tp untuk suma orang islam yang mengaku beriman kepada Allah.

nie hnya nukilan sendiri, kpd sapa yang baca tulisan nie, klu salah tolong bgtau noh, sama2 kita perbetul..

No comments:

Post a Comment